Tom 19 Nr 1
Artykuły

Odbiór fotografi i prasowej w kontekście teorii wizualnego alfabetyzmu (visual literacy)

Joanna Szylko-Kwas
Uniwersytet Warszawski
Opublikowane 2019-03-13
Słowa kluczowe
  • fotografia prasowa,
  • fotografia dziennikarska,
  • visual literacy,
  • informacja
Jak cytować
Szylko-Kwas, J. (2019). Odbiór fotografi i prasowej w kontekście teorii wizualnego alfabetyzmu (visual literacy). Studia Medioznawcze, 19(1), 29-41. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.1.84

Streszczenie

Artykuł prezentuje wyniki badania opartych na teorii visual literacy, w ramach których respondentom przedstawiono dwie fotografie dziennikarskie. Cel: Zbadanie możliwości odbioru przekazu dziennikarskiego zawartego na zdjęciu prasowym, umiejętności odczytania treści fotografii, wpływu obrazu na emocje odbiorcy oraz konieczności użycia słowa dla zrozumienia przekazu fotograficznego. Metody badań: Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, badania ilościowe metodą ankietową za pomocą techniki CAWI (Computer Assisted Web Interviews) na ogólnopolskiej próbie liczącej N = 2121 osób, reprezentatywnej dla Polaków w wieku 18 lat i więcej ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania. Wyniki i wnioski: Udowodniono trudności odbiorców w odczytywaniu treści przekazu fotograficznego oraz niską wartość impresywną obrazu. Wartość poznawcza: uzyskane wyniki potwierdzają konieczność użycia słowa w przekazie wizualnym.

Bibliografia

  1. Barrett, T. (2014). Krytyka fotografi i. Jak rozumieć obrazy. Kraków: Universitas.
  2. Barthes, R. (1977). Image Music Text. London: Fontana Press.
  3. Barthes, R. (1985). Retoryka obrazu. Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, 76/3, 293–295. Pobrane z http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1985-t76-n3/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1985-t76-n3-s289-302/
  4. Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1985-t76-n3-s289-302.pdf
  5. Chauvin, B. A. (2003). Visual or Media Literacy? Journal of Visual Literacy, 23, 119–128. doi: 10.1080/23796529.2003.11674596
  6. Dylak S. (2012), Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka. W S. Dylak,
  7. M. Skrzydlewski (Red.) Media. Edukacja. Kultura. W stronę edukacji medialnej (s. 119–132). Poznań–Rzeszów: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.
  8. Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (1999). Instructional Media and Technologies for Learning. New Jersey: Prentice Hall.
  9. Kampka, A. (2014). Retoryka wizualna a świat społeczny. W A. Kampka (Red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji (s. 5–15). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  10. Kawka, M. (2016). Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza. Zeszyty Prasoznawcze, 2 (226), 294–303.
  11. Kress, G., & van Leeuwen, T. (1998). Front Pages: (The Critical) Analysis of Newspaper Layout. In A. Bell & P. Garett (Eds.). Approaches to Media Discourse (pp. 186–219). Oxford: Blackwell.
  12. Kress, G., & van Leeuwen, T. (2008). Reading Images. The Grammar of Visual Design. New York: Routledge.
  13. Kress, G., & Ogborn, J. (1998). Modes of Representation and Local Epistemologies: The Presentation of Science in Education, Subjectivity in School Curriculum. London: University of London.
  14. Maćkiewicz, J. (2017). Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. Studia Medioznawcze, 2 (68), 33–42.
  15. Mitchell, W. J. T. (2013). Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  16. Pater-Ejgierd, N. (2013). Współczesne formy alfabetyzmu i ich społeczne reperkusje. Zeszyty Artystyczne, 24, 7–14.
  17. Piekot, T. (2006). Dyskurs polskich wiadomości prasowych. Kraków: Universitas.
  18. Pisarek, W. (2008). Podstawy retoryki dziennikarskiej. W Z. Bauer, & E. Chudziński (Red.), Dziennikarstwo i świat mediów (s. 361–378). Kraków: Universitas.
  19. Potocka, M. A. (2010). Fotografi a, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  20. Rose, G. (2015). Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa: PWN.
  21. Starakiewicz, M. (2017). Obraz jako argument w humanistyce. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 3, 67–81. doi: 10.26485/ZRL/2017/60.3/5
  22. Szylko-Kwas, J. (2017). Fotografi a prasowa a podpis – ujęcie typologiczne. Studia Medioznawcze, 4 (71), 137–150.
  23. Wieczorek-Tomaszewska, M. (2014). Kompetencje wizualne w praktyce edukacyjnej. Biblioteka i Edukacja, 5. Pobrane z http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b17d6af4-c498-4eb2-b64c-26f0a5684d08?printView=true
  24. Wileman, R. E. (1993). Visual Communicating. New Jersey: Educational Technology Publications.
  25. Wolny-Zmorzyński, K. (2007). Fotografi czne gatunki dziennikarskie, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  26. Wolny-Zmorzyński, K. (2010). Jaka informacja? Rzecz o percepcji fotografi i dziennikarskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  27. Wolny-Zmorzyński, K. (2015). Mistrzowie fotografii dziennikarskiej. Ocena i wartościowanie. Warszawa: Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski.
Ta witryna używa ciasteczek (cookies) do przechowywania danych o sesji użytkownika. OK